Foto: DELFI Aculiecinieks
Fotoradaru tēma visos masu medijos nešaubīgi jau ilgāku laiku ieņem apspriestāko ziņu topa virsotni.

Ir 9.oktobra pēcpusdiena, Jūrmalas šoseja. Ceļš, kur atļautais braukšanas ātrums 100km/h. Taisns ceļa posms. Apmierinoši laikapstākļi. Fotoradari atslēgti. Visi nosacījumi labvēlīgi, lai spiestu gāzes pedāli grīdā un pārkāptu atļauto braukšanas ātrumu. Bet pavērosim reālo situāciju!


Radars fiksē ātrumu 86 km/h, 92 km/h, 104 km/h... Maksimālais 115 km/h. Un tas viss triju stundu laikā. Uz ātrākā Latvijas autoceļu posma. Kur gan baisā statistika, par ko runā pēc fotoradaru darbības apturēšanas? Kamēr nebija fotoradari, vainoja dzērājšoferus, sliktos ceļus, negaidītu sniegu un daudz ko citu. Tagad jauns jājamzirdziņš. Kādam jau jābūt vainīgam.

Bet būsim atklāti - avārijas ir bijušas un būs! Kāda ir reālā statistika par negadījumiem uz ceļiem pilsētās, kur tika izvietoti fotoradari? Cik negadījumi notikuši tikai un vienīgi atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas dēļ? Policisti paši atzīst, ka braukšanas kultūra ievērojami uzlabojusies tieši laikā, kad tika ieviestas ceļu policijas automašīnas, kas aprīkotas ar radariem. Tātad, jau pirms vairākiem gadiem.

Sabiedrības maldināšana vai patiesi fakti? Kas ir draudīgāks, iedarbīgāks vai pat bīstamāks satiksmes dalībniekam - ”trijkājis” krūmos, pirms kura šoferītis strauji bremzēja, vai policists ceļa malā?

Par šo tēmu runājot, viedokļi nekad nebūs vienādi. Tie, kuri brauc pēc noteikumiem, tie ievēros ātrumu gan ar, gan bez radariem. Kam patīk skriet uz ceļa, tie skries. Mūsu sabiedrība tik ātri nespēs pieņemt jauninājumus. Doma, protams, laba un atbalstāma, jo visur civilizētā pasaulē darbojas radari uz ceļiem, bet tam visam jābūt pārdomāti, sakārtoti, nevis tā, lai būtu un viss.

Fotoradars ir kā iemaksas bankomāts, tikai ceļa malā. Par nelielu, identisku pārkāpumu policists sodīs ar naudas sodu vai brīdinājumu, bet fotoradars pieprasīs tikai un vienīgi naudu! Turpretī, ja autovadītājs būs reibumā un vēl brauks ar maksimālo, cik nu uz spidometra atzīmēts, fotoradars atkal gribēs tikai naudu, lai gan policija nekavējoties noņemtu autovadītājam tiesības. Un galu galā - kas ir primārais? Drošība, kārtība uz ceļiem vai tomēr peļņa?

DELFI Aculiecinieks turpina projektu "Ceļu reportieris". Šoreiz vairāk uzmanību pievērsīsim satiksmes drošībai un aculiecinieku vērojumus lūgsim komentēt Valsts policijas ekspertiem.

Ja arī jūs vēlaties iesūtīt reportāžu "Ceļu reportierim", rakstiet uz e-pastu aculiecinieks@delfi.lv vai reģistrējieties un izmantojiet Aculiecinieka satura iesūtīšanas formu. Labāko reportāžu autori tiks pie vērtīgām balvām. Vairāk par "Ceļu reportiera" projektu lasiet šeit. Vairāk par reportāžu publicēšanas noteikumiem uzzināsiet šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!